فقط با ۵۰ هزار تومان پیج ، کانال ، گروه و کسب و کار خود را تبلیغات کنیدشروع تبلیغات

شبکه تبلیغات ایران

با ثبت لینک های خود در شبکه تبلیغات ایران ، آن را به کاربران اینترنت معرفی کنید و تحولی در افزایش اعضاء و کسب و کارتان ایجاد نمایید.
توضیحات بیشتر

اشتباهات کسب و کارهای کوچک در بازاریابی شبکه های اجتماعی

اشتباهات کسب و کارهای کوچک در بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، با شیوه‌های سنتی تبلیغات و بازاریابی بسیار متفاوت است. برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی باید با آداب حضور در آن‌ها آشنا باشید.

classic-small-business-social-media-mistakes1

امروزه دیگر اهمیت نقش رسانه‌های اجتماعی در تجارت و کسب‌وکار مورد تردید نیست و حتی شرکت‌های کوچکی که وب‌سایت خصوصی ندارند، می‌دانند که باید در این اجتماع حضور داشته باشند.

صرف حضور در رسانه‌های اجتماعی، قدمی مثبت است (البته به‌ تمامی کارآفرینان جوان توصیه می‌شود که وب‌سایت خودشان را هم داشته باشند)، ولی بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک از طریق این رسانه‌ها، نیازمند طرز تفکری بالغ و هوشمندانه است. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فقط تبلیغات نیست و شما به گام‌های بیشتری برای رساندن پیامتان به مردم نیاز دارید.

از طرف دیگر، رسانه‌های اجتماعی به یکی از کانال‌های اصلی خدمات مشتریان تبدیل‌ شده‌اند. شما بیشترین بازخورد مشتریان را – چه زمانی که از خدمات شما رضایت دارند و چه زمانی که گله‌مندند – در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید. بسیاری از این بازخوردها و نظرات برای سایر مردم هم قابل‌ دسترسی هستند و این بدان معنی است که شما باید با دقت و زیرکی بیشتری مراقب دیدگاه و احساس مشتریان خود باشید.

اما نگران نباشید. ماهیت عمومی رسانه‌های اجتماعی تقریباً همیشه چیز خوبی است و حتی زمانی که مشتریانتان شکایت می‌کنند، شما با اندکی آگاهی می‌توانید آن را به تجربه‌ی خوبی برایشان تبدیل کنید. بنابراین اگر تاکنون برای حضور کسب‌وکار خود در رسانه‌های اجتماعی اقدامی نکرده‌اید، بهتر است هرچه زودتر دست‌به‌کار شوید و فقط مراقب باشید از این اشتباهات کلاسیک اجتناب کنید:

حساب‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف خود را به شیوه‌ای مشابه به‌روزرسانی می‌کنید

رسانه‌های اجتماعی با هم متفاوت‌اند. متدی که دریکی از آن‌ها خوب جواب می‌دهد، لزوماً در دیگری بازدهی خوبی ندارد. بنابراین توییت‌های خود را به‌صورت خودکار به صفحه‌ی فیس‌بوکتان ارسال نکنید، یا سعی نکنید به‌روزرسانی لینکدین خود را در اینستاگرام هم منتشر کنید. این پلتفرم‌ها کاملاً باهم متفاوت‌ هستند و کاربردهای مختلفی دارند.

بدترین نتیجه‌ای که این اشتباه به دنبال خواهد داشت این است که به‌ مرور زمان، مردم به‌روزرسانی‌های شما را نادیده خواهند گرفت و به هیچ‌کدام از تلاش‌های شما توجهی نمی‌کنند.

کاربران دیگر را دنبال نمی‌کنید

نباید رسانه‌های اجتماعی را با تبلیغات اشتباه بگیرید، رسانه‌ها مسیری یک‌طرفه نیستند؛ بنابراین شرکتی نباشید که هیچ‌کس و هیچ گزینه‌ی دیگری را به‌جز خود، فالو نمی‌کند.

به‌محض اینکه حساب کاربری خود را تنظیم کردید و آن را به مرحله‌ای رساندید که مقبول به نظر می‌رسید، ۲۰ تا ۴۰ کاربر دیگر را بیابید و آن‌ها را دنبال کنید. سپس در طول زمان، پست‌های آن‌ها را لایک بزنید، برای آن‌ها کامنت بگذارید و حتی برخی از این پست‌ها را در صفحه‌ی خود بازنشر دهید. سعی کنید بخشی از اجتماع آن‌ها باشید. به‌این‌ترتیب آن‌ها کم‌کم شما را می‌شناسند و آن‌قدر به شما علاقه پیدا می‌کنند که بخواهند خودشان هم شما را فالو کنند.

به‌علاوه فالو کردن شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر را هم فراموش نکنید. با نظر دادن و به اشتراک‌گذاری پست‌ها، با آن‌ها وارد تعامل شوید. این ‌یکی از بهترین روش‌های دیده شدن است.

classic-small-business-social-media-mistakes2

از حساب کاربری شخصی خود به‌عنوان حساب شرکت هم استفاده می‌کنید

طبق آخرین تحقیقات سال ۲۰۱۷، تنها ۳۷ درصد از کسب‌وکارهای کوچک برای ارتباط با مخاطبان خود، صفحاتی جداگانه و تخصصی را طراحی کرده‌اند.

این آمار بدین معنی است که ۶۳ درصد از شرکت‌های کوچک، حساب‌های شخصی و شرکتی را از هم منفک نمی‌کنند. این مسئله، چندین مشکل جدی برایتان به وجود می‌آورد. اول اینکه شما را غیر حرفه‌ای جلوه می‌دهد؛ بعلاوه فعالیت‌های شخصی شما را در شبکه‌های اجتماعی دچار محدودیت می‌کند. به‌ویژه در حال حاضر و با شرایط سیاسی ناپایدار، بهتر است که مراقب باشید چه مطالبی را برای شرکت خود به اشتراک می‌گذارید.

حتی اگر موضوع تمایلات و گرایش‌های سیاسی را کنار بگذاریم، بازهم جالب نیست که عکس‌های شخصی شما در کنار تصاویر مربوط به شرکت دیده شوند.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که جدا کردن حساب‌های کاربری شخصی و شرکتی واقعاً کار ساده‌ای است. این کار برایتان هزینه‌ای ندارد و برای تمرین آن هم محدودیتی وجود ندارد. پس در اولین فرصت، صفحات شخصی و کاری خود را در شبکه‌های اجتماعی از هم جدا کنید. (البته شما این کار را برای حساب‌های بانکی خود نیز انجام می‌دهید، این‌طور نیست؟!)

در رسانه‌های اجتماعی به پرسش‌های مشتریان پاسخ نمی‌دهید

طبق آمار سال ۲۰۱۷، یک‌سوم کسب‌وکارهای کوچک، خدمات مشتریان را از طریق رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند. این خبر خوب و گام بزرگی است؛ ولی کافی نیست.

مشتریان شما انتظار دارند پاسخ سؤالات خود را در صفحات شما ببینند و هنگامی‌که شما در این کار تعلل یا سهل‌انگاری کنید، تصویر ناخوشایندی در ذهن آن‌ها به‌جا می‌گذارید.

تلاش می‌کنید در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید

به بیان اقتصادی، شما منابع خود را در خروجی‌های بسیاری پخش می‌کنید. در این حالت شما فرصت ندارید به‌ تمامی صفحات خود رسیدگی کنید و در نتیجه نتایج دلخواهتان را به دست نمی‌آورید.

پس بهتر است ۲ یا ۳ پلتفرمی که بهترین نتایج و بازدهی را برایتان خواهند داشت شناسایی کنید و روی آن‌ها متمرکز شوید. سرمایه و وقت خود را به آن‌ها اختصاص دهید، در کار کردن با آن‌ها تخصص پیدا کنید و فواید و آداب حضور در هر یک را بشناسید.

classic-small-business-social-media-mistakes3

خیلی زیاد، یا خیلی کم پست می‌گذارید

حضور در رسانه‌های اجتماعی، مثل همه‌ی امورات دیگر زندگی به اعتدال و توازن نیاز دارد. شما باید به میزان کافی در این رسانه‌ها فعالیت کنید تا به نتایج مطلوب خود برسید؛ ولی نه به‌قدری زیاد که مخاطبان را خسته و کلافه کنید.

می‌توانید از این استانداردها به‌عنوان یک راهنما استفاده کنید، هرچند این نمونه‌ها دستور مطلق استفاده‌ی شما از رسانه‌های اجتماعی نیستند:

فیس‌بوک: ۵ تا ۱۰ پست در هفته

توییتر: حداقل ۵ پست در روز

لینکدین: یک پست در روز

گوگل پلاس: کمتر از ۵ پست در روز

بهترین ساعات حضور در شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد کسب‌وکار:

گوگل پلاس: ۹ تا ۱۱ صبح

فیس‌بوک: ۱ تا ۴ بعدازظهر

اینستاگرام: ۵ تا ۶ عصر

پینترست: ۸ تا ۱۱ شب

توییتر: ۱ تا ۳ بعدازظهر

لینکدین: ۵ تا ۶ عصر

از هیچ‌کدام از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید

ابزارهای مختلفی برای مدیریت کار با رسانه‌های اجتماعی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند فعالیت‌های خود را بهینه‌سازی کنید. لزومی ندارد شما از همه‌ی این ابزارها استفاده کنید، ولی بسته به گستره‌ی فعالیتتان در شبکه‌های خاص، بهتر است ابزارهای ساماندهی آن‌ها را هم در برنامه‌های خود داشته باشید.

البته این نکته را هم به یاد داشته باشید؛ زمانی فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مؤثر خواهند بود که ارتباط مستقیمی با مخاطبان خود برقرار کنید. ابزارهای خودکار می‌توانند به برنامه‌ریزی‌های شما کمک کنند، ولی جایگزین ارتباطات شما نمی‌شوند.

برای مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی، هیچ‌گونه تخفیف یا امتیاز خاصی قائل نمی‌شوید

شکی نیست که شما برای جذب مخاطبانتان باید از محتوایی غنی و مفید استفاده کنید. ولی این موضوع هم قابل‌ انکار نیست که بسیاری از مردم به این دلیل به صفحات شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند که انتظار دارند با پیشنهاد‌های بهتری مواجه شوند. پس لزوماً نه هر روز، ولی در مناسبت‌های مختلف با پیشنهادهای تخفیف یا امتیازهای ویژه، پاسخگوی این خواست مخاطبانتان باشید.

انتظار دارید خیلی زود به نتیجه برسید

به نتیجه نشستن حضور در شبکه‌های اجتماعی، پروسه‌ای زمان‌بر است. شما نمی‌توانید فکر کنید که به‌محض عضویت در آن‌ها، به هر چه در ذهن دارید، می‌رسید. نتیجه و کارایی این شبکه‌ها با حضور مستمر و هوشیارانه‌ی شما تضمین می‌شود.

اگر می‌پرسید احتمالاً چقدر طول می‌کشد تا فالوئرهای ثابتی پیدا کنید و نتیجه‌ی تلاش‌های خود را ببینید، پاسخ شما این است: حداقل ۶ ماه. گرچه در فاصله‌ی ۶ ماه تا یک سال دستاوردهای به‌مراتب بهتری خواهید داشت.

Businessman with social media concepts

بسیار تلاش می‌کنید مخاطبان را برای خرید محصولاتتان قانع کنند

سعی کنید به‌جای اینکه به فکر فروش محصولاتتان در شبکه‌های اجتماعی باشید، آن‌ها را به دیگران معرفی کنید.

بی‌شک شما می‌توانید خبر یک رویداد فروش را در صفحات خود اعلام کنید. همچنین می‌توانید خبر عرضه‌ی محصولات جدید خود را به مخاطبان اطلاع دهید. اما انتظار نداشته باشید یا برنامه‌ریزی نکنید که روند فروشتان با پست‌هایی که در این صفحات می‌گذارید تعیین شود.

هدف شما باید در درجه‌ی اول سرگرم کردن و جذب مخاطبان باشد و در درجه‌ی بعد باید به آن‌ها نکات کاربردی را آموزش دهید. اگر با مشتریان وارد رابطه‌ای نزدیک نشوید و خودتان را به این امر متعهد ندانید، آن‌ها هم دلیلی برای تعامل با شرکت شما نخواهند داشت.

جمع‌بندی

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بسیار سرگرم‌کننده و حتی بسیار سودآور باشند. اما باید بدانید بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تا چه حد با تبلیغات سنتی و شیوه‌های چانه‌زنی بازاریابی کلاسیک، متفاوت است. به‌کارگیری تکنیک‌های سنتی در رسانه‌های اجتماعی، بی‌تردید به برنامه‌های شما آسیب خواهد زد.

ولی اگر سعی کنید مانند مشتریانتان فکر کنید و محتوایی را به اشتراک بگذارید که برای آن‌ها مهم است، کارتان را خوب انجام داده‌اید. اگر در بخش خدمات مشتریان، پاسخگوی نیازها و سؤالات آن‌ها باشید، یک کانال کسب‌وکار بسیار عالی خواهید داشت.

 

جهت مشاهده سایر مطالب آموزشی اینجا کلیک کنید
شبکه تبلیغات ایران
نظرات
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

پیشنهاد های ویژه

چگونه پیشنهاد ویژه شویم ؟
برو بالا