فقط با ۵۰ هزار تومان پیج ، کانال ، گروه و کسب و کار خود را تبلیغات کنیدشروع تبلیغات

شبکه تبلیغات ایران

با ثبت لینک های خود در شبکه تبلیغات ایران ، آن را به کاربران اینترنت معرفی کنید و تحولی در افزایش اعضاء و کسب و کارتان ایجاد نمایید.
توضیحات بیشتر

مقایسه ویژگی های مهم و جدید اندروید اوریو و آی او اس ۱۱

مقایسه ویژگی های مهم و جدید اندروید اوریو و آی او اس 11

 

 مقایسه ویژگی های مهم و جدید اندروید اوریو و آی او اس 11

اگر از یک گوشی هوشمند اندروید یا یک آیفون استفاده می‌‌کنید، احتمالا به‌زودی یک به‌روزرسانی بزرگ برای دستگاه شما منتشر خواهد شد.

کمپانی اپل به‌زودی جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌ عامل موبایل خود یعنی آی‌اواس ۱۱ را به‌طور عمومی منتشر خواهد کرد و گوگل نیز همین چند روز پیش، جدیدترین نسخه‌‌ی سیستم‌ عامل اندروید موسوم به اندروید اوریو را به‌طور عمومی منتشر کرد. اپل هم‌اکنون در حال اعمال تغییرات و رفع باگ‌های نهایی آی‌اواس ۱۱ است و تا لحظه‌ی نوشته شدن این مطلب، هفت نسخه‌ی پیش‌نمایش از این سیستم عامل را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است. اپل نهایتا در رویداد ماه سپتامبر خود، علاوه بر معرفی آیفون‌های جدید، آی‌اواس ۱۱ را به‌طور عمومی برای همه‌ی کاربران منتشر خواهد کرد.

نسخه‌ی جدید هیچ‌کدام از این دو سیستم‌ عامل تاکنون برای گوشی‌های هوشمند در دسترس قرار نگرفته است؛ اما توسعه‌دهندگان از ماه‌ها قبل در حال تست دو سیستم عامل یادشده هستند. وب‌سایت Mashable که نسخه‌های آزمایشی آی‌اواس ۱۱ و اندروید اوریو را به مدت کافی تست کرده‌ است، حالا یک مقایسه بین ویژگی‌های مهم این دو سیستم عامل انجام داده تا مشخص شود که هر کدام چه قابلیت‌هایی به کاربران ارائه می‌دهند. در ادامه به مقایسه‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های آی‌اواس ۱۱ و اندروید اوریو خواهیم پرداخت.

چندوظیفگی و بهره‌وری

اپل سرانجام در آی‌اواس ۱۱، آیپد را به یکی از اولویت‌های این سیستم عامل مبدل کرد. استفاده از قابلیت تقسیم صفحه نمایش، روش جدید جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها و داک جدیدی که بهینه‌سازی‌های زیادی روی آن اعمال شده است، همگی به آسان‌تر شدن چندوظیفگی در این محصول کمک می‌کنند. استفاده از چند اپلیکیشن و جابه‌جا شدن بین آن‌ها، هیچ‌گاه تا به این حد در سیستم عامل آی‌اواس آسان نبوده است.

 مقایسه ویژگی های مهم و جدید اندروید اوریو و آی او اس 11

البته در صورتی که شما از یک آیفون استفاده می‌کنید، احتمالا متوجه ویژگی‌های اشاره‌شده در بالا نخواهید شد. آی‌اواس ۱۱ نهایتا به یک اپلیکیشن مدیریت فایل جدید مجهز شده است که تعدادی قابلیت کاربردی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه بر این، بهبودهای مناسبی روی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض از جمله اپلیکیشن یادداشت‌برداری و ایمیل، اعمال شده است؛ اما در هرحال شما نمی‌توانید با گوشی آیفون خود، همانند یک آیپد از تمام ظرفیت‌های چندوظیفگی آی‌اواس ۱۱ بهره ببرید.

اندروید ارویو از نظر چندوظیفگی امکانات قابل توجه جدیدی ارائه نمی‌دهد و در واقع نیازی هم به این مورد دیده نمی‌شود؛ زیرا سال گذشته با انتشار نسخه‌ی ۷.۰ اندروید، قابلیت‌های چندوظیفگی و تقسیم نمایشگر به این سیستم عامل اضافه شده است.

تصویر در تصویر

حال که صحبت در مورد چندوظیفگی به‌میان آمد، بد نیست اشاره کنیم که اندروید اوریو حالا از حالت تصویر در تصویر در همه‌ی اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌‌کند. این در حالی است که ویژگی مورد بحث قبلا فقط به اپلیکیشن یوتیوب محدود بود. نکته‌ی جالب در مورد ویژگی تصویر در تصویر این است که شما می‌توانید هم در تبلت‌ و هم در گوشی‌ هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید، از آن استفاده کنید.

البته فراموش نکرده‌ایم که اپل قابلیت تصویر در تصویر را در آی‌اواس ۹ معرفی کرد؛ اما این ویژگی همین حالا هم در گوشی‌های آیفون فعال نیست و فقط در مدل‌های جدید آیپد می‌توانید از آن استفاده کنید. شایان ذکر است حتی نسل چهارم آیپد که سیستم عامل آی‌اواس ۹ برای آن منتشر شد، از قابلیت تصویر در تصویر پشتیبانی نمی‌کند.

اموجی ?

در نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل اندروید، به راحتی می‌توان گفت چه پلتفرمی پشتیبانی بهتری از اموجی‌ها ارائه می‌دهد؛ اما حالا با انتشار اندروید اوریو، شرایط این سیستم عامل در بخش شکلک‌های اموجی بهتر شده است. در جدیدترین نسخه‌ی اندروید، سرانجام پس از مدت‌ها شاهد بازطراحی شکلک‌های زرد رنگ حبابی شکل همیشگی اندروید هستیم.

 مقایسه ویژگی های مهم و جدید اندروید اوریو و آی او اس 11

حالا کاربران اندروید می‌توانند به‌جای شکلک‌های اموجی تکراری و قدیمی، از شکلک‌های بازطراحی شده‌ی این سیستم عامل استفاده کنند. علاوه بر این گوگل ۵۶ شکلک جدید به مجموعه اموجی‌های سیستم عامل اندروید ارویو اضافه کرده است.

گوگل مشکل شکلک‌های اموجی ناقص را هم در اندروید اوریو رفع کرده است و به همین دلیل اگر یک شکلک جدید برای دوستان خود ارسال کنید و نسخه‌ی اندروید دستگاه دوست شما پایین باشد، مشکلی در نمایش آن شکلک روی دستگاه مخاطب مذکور ایجاد نخواهد شد.

اپل اعلام کرده است که اواخر سال جاری آپدیت بزرگی در بخش شکلک‌های اموجی اعمال خواهد کرد. یکی دیگر از تغییرات آی‌اواس ۱۱، پشتیبانی از یونیکد ۱۰.۰ خواهد بود. اینکه آپدیت مورد اشاره دقیقا چه زمانی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت هنوز مشخص نیست؛ اما گفته می‌شود که اپل انتشار نسخه‌ی عمومی آی‌اواس ۱۱ را در پاییز انجام دهد.

نوتیفیکیشن‌ها

بخش نوتیفکیشن‌ها در هر دو پلتفرم مورد بحث و به‌خصوص اندروید، به‌روزرسانی بزرگی دریافت کرده است. گوگل در اندروید اوریو روش‌های جدید زیادی برای شخصی‌سازی و تعامل با نوتیفیکیشن‌ها به این سیستم عامل اضافه کرده است. غول دنیای جستجوگرها همچنین برخی از قابلیت‌های نوتیفیکیشن‌های جدید آی‌اواس مثل نشانه‌های روی آیکون اپلیکیشن‌ها و ژست‌های مربوط به لمس سه‌بعدی را به اندروید اوریو اضافه کرده است. حال کاربران می‌توانند با لمس طولانی روی آیکون اپلیکیشن‌ها، به یک منوی کاربردی دسترسی داشته باشند؛ درست همانند قابلیت لمس سه‌بعدی اپل.

 مقایسه ویژگی های مهم و جدید اندروید اوریو و آی او اس 11

فزون بر آنچه گفته شد، در نسخه‌ی جدید اندروید، می‌توان نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس نوع آن‌ها دسته‌بندی کرد. بدین ترتیب نوتیفکیشن‌های مشابه به یک شکل و با رنگ پس‌زمینه‌ی یکسان به نمایش درمی‌آیند.

اپل نیز تغییرات جدیدی در بخش نوتیفیکیشن‌های آی‌اواس ۱۱ اعمال کرده است. این شرکت بخش نوتیفکیشن سنتر را حذف کرده و دلیل خوبی برای این اقدام دارد؛ حالا شما با سوایپ کردن نمایشگر از بالا به پایین، به صفحه‌ی قفل دستگاه منتقل خواهید شد؛ ولی همچنان می‌توانید در این قسمت، نوتیفیکیشن‌های خود را مشاهده کنید. شاید در نگاه اول این روش تعامل با نوتیفکیشن‌ها کمی عجیب به‌ نظر برسد؛ اما مسلما به آن عادت خواهید کرد.

کیبورد و قابلیت تکمیل خودکار فرم‌ها

گوگل قابلیتی برای تکمیل خودکار فرم به سیستم عامل اندروید اضافه کرده است که ورود به اپلیکیشن‌ها را بدون نیاز به وارد کردن کامل رمز عبور، بسیار آسان می‌کند. این ویژگی از چند سال قبل به سیستم عامل آی‌اواس اضافه شده؛ اما در اینجا هر سیستم عاملی که مدیریت و استفاده‌ی امن از رمزهای عبور را آسان‌تر کند، پیروز میدان است.

اپل از نظر کیبورد تغییراتی جزئی اما کاربردی در سیستم عامل موبایل خود اعمال کرده است. حالا در آی‌اواس ۱۱ کاربران می‌توانند از حالت نوشتن تک‌دست در صفحه کلید بهره ببرند؛ بنابراین شما می‌توانید با روشی آسان‌تر با یک دست تایپ کنید و به‌راحتی به همه‌ی حروف کیبورد دسترسی داشته باشید.

البته نباید فراموش کنیم که تفاوت‌های بزرگی بین این دو سیستم عامل وجود دارد و حتی برخی کاربران معتقد هستند که مقایسه‌ی اندروید و آی‌اواس از پایه اشتباه است. در نهایت باید اشاره کنیم که با انتشار اندروید اوریو و آی‌اواس ۱۱، این دو سیستم عامل از جنبه‌های مختلف امکانات و قابلیت‌های یکسانی به کاربران ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که حالا شباهت‌های اندروید و آی‌اواس بیشتر از تفاوت‌های این دو پلتفرم به چشم می‌آیند.

شما کاربر کدام سیستم عامل هستید؟ بیایید در بخش نظرات این مطلب یک کار جدید در زومیت انجام دهیم. بدون تعصب، از مزایای سیستم‌ عامل موبایل مورد علاقه‌ی خود برای کاربران سیستم عامل رقیب توضیح دهید تا بدین ترتیب کاربرانی که در انتخاب یکی از این دو سیستم عامل مردد هستند، بتوانند انتخابی بهتر و بر اساس نیاز خود داشته باشند.

جهت مشاهده سایر مطالب مشابه و عضویت در کانال کلیک کنید
جهت مشاهده سایر محتوای کانالها اینجا کلیک کنید
شبکه تبلیغات ایران
نظرات
دیدگاه شما
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

پیشنهاد های ویژه

چگونه پیشنهاد ویژه شویم ؟
برو بالا